1.2. Inwoners komen uit met hun inkomen en zijn financieel zelfredzaam
Prestaties
1.2.2 We geven snel duidelijkheid over het recht op een uitkering aan inwoners die er recht op hebben | |
Toelichting | |
We hadden ons ten doel gesteld dat de meeste mensen (60%) al tijdens hun eerste gesprek over de uitkering uitsluitsel krijgen over het toekennen van een uitkering. T/m mei 2020 kreeg gemiddeld 38,4% van de inwoners in het eerste gesprek uitsluitsel over de uitkering, in 2019 was dat 47,3%. Daarentegen heeft 96% van de inwoners wel binnen vier weken na de eerste afspraak over de uitkering uitsluitsel of de uitkering wordt toegekend of niet. Dit percentage was ultimo 2019 94,4%. | |
Bijsturingsmaatregelen | |
Wij denken dat we een deel van de verklaring voor het achterblijven op de doelstelling in ons eigen werkproces kunnen vinden. We doen in het gesprek mondeling wel een toezegging over het recht op de uitkering, maar soms duurt de formele verwerking langer waardoor de norm niet wordt gehaald. Wij zullen dit verder onderzoeken en maatregelen nemen om de registratie waar mogelijk te versnellen. We zullen daarbij ook rekening moeten houden met de effecten van de Coronamaatregelen op de dienstverlening. De ervaring van de afgelopen periode leert ons dat digitale dienstverlening op afstand leidt tot vertraging in het proces om het recht op de uitkering te beoordelen. |
Nieuwe ontwikkelingen
Sociaal Vangnet (aanvullende ombuiging) | |
Toelichting | |
Het Sociaal Vangnet wordt in 2019 tegen het licht gehouden mede ingegeven door het collegewerkprogramma en de door het college geschetste visie op inclusie in de nota ‘Apeldoorn Inclusief’. De collectieve aanvullende zorgverzekering wordt door de verzekeraar per 1 januari 2020 beëindigd. Daarmee vervalt per 2020 een belangrijk onderdeel binnen het Sociaal Vangnet. Deze ontwikkeling maakte een herijking van de kaders urgent. In de kadernota, ‘Sociaal Vangnet met oog voor de toekomst 2020-2024’, zijn de vernieuwde regelingen op het terrein van armoedebeleid opgenomen. In het nieuwe beleid is specifieke aandacht voor kinderen, het beheersbaar houden van zorgkosten en de energietransitie. De kadernota wordt na de inspraak in het najaar van 2019 ter vaststelling aangeboden aan de Gemeenteraad. Voor de uitvoering van het vernieuwde Sociaal Vangnet verwachten we met ingang van 2020 structureel minder uit te geven en stellen voor om de structurele inzet op de energietransitie in het Sociaal Vangnet te beperken waardoor totaal €600.000 minder budget benodigd is. Voor 2020 verwachten we incidenteel lagere kosten (€ 500.000,-) omdat de effecten van een deel van de nieuwe regelingen pas vanaf 2021 merkbaar zijn. Daarnaast stellen we voor de incidenteel door het Rijk beschikbaar gestelde middelen ter bestrijding van armoede en schulden in 2020 niet in te zetten; het gaat hier om een bedrag van € 210.000,-. | |
Status | |
Het Sociaal Vangnet is eind 2019 gewijzigd en de vastgestelde nieuwe ondersteuningsregelingen voor inwoners met een laag inkomen zijn vanaf 2020 gestart. Omdat een aantal regelingen nieuw is hebben we een inschatting moeten maken betreffende het gebruik (aantal) en de kosten. Daarnaast werken we aan het bekend maken van de regelingen. We verwachten voor het Sociaal Vangnet uit te komen met het beschikbare budget. Daarnaast zien wij nog wel veel onzekerheden omtrent het beroep op de regeling compensatie eigen risico ziektekosten, de Coronacrisis is hier op van invloed. Bijsturingsmaatregelen: | |
Invoeringskosten Stadspas (nieuw beleid) | |
Toelichting | |
In het collegewerkprogramma is opgenomen dat er een stadspas (invoering 2020) komt voor alle inwoners van Apeldoorn. Het college heeft, mede op basis van een verkennend onderzoek, besloten tot invoering (gepland vierde kwartaal 2020) van een stadspas in de vorm van een giftcard voor de gemeentelijke waarden: RegelRecht Strippenkaart, mantelzorgwaardering en eindejaarsgeschenken. Na de invoering kunnen geleidelijk meer opties/functies aan de stadspas worden gekoppeld. De geraamde structurele lasten kunnen vanaf 2020 worden gedekt binnen het budget Sociaal Vangnet, omdat deze in de plaats komen van de uitvoeringskosten voor de huidige RegelRecht Strippenkaart. De in 2019 te maken (incidentele) voorbereidingskosten kunnen worden gedekt uit het budget Sociaal Vangnet. De in 2020 te maken incidentele voorbereidingskosten worden geraamd op € 150.000,-. Met dit incidentele extra budget worden onder andere kosten de kosten voor aanschaf, projectleiding en het werven en onderhouden van het deelnemersbestand gefinancierd om een succesvolle lancering in het najaar 2020 mogelijk te maken. | |
Status | |
De invoering van de Stadspas heeft vertraging opgelopen door vraagstukken ten aanzien van privacy en beveiliging, gesprekken met andere gemeenten en vernieuwde inzichten. Dit heeft onder andere als gevolg dat de Stadspas niet operationeel zal zijn in het vierde kwartaal van 2020, maar naar verwachting in maart 2021 als vervanger voor de papieren Regelrecht regelingen, in november 2021 als mantelzorgcompliment en in december 2021 als eindejaarsgeschenk voor de eigen medewerkers kunnen functioneren. Optioneel is uitgevraagd dat de pas uitgebreid kan worden voor andere regelingen c.q. doeleinden. De vertraging heeft financieel vooralsnog geen gevolgen. Bijsturingsmaatregelen: | |