Apeldoorn activeert

Doelen, prestatie en nieuwe ontwikkelingen

1.1 Inwoners doen mee. Inwoners zijn aan het werk, volgen scholing of zijn anderszins maatschappelijk actief

Prestaties

1.1.10 Inzet activeringscoaches

Toelichting

Tot aan de Coronacrisis hebben we 94 inwoners geactiveerd, hiermee lagen we goed op schema. Inmiddels lopen we ongeveer 80 activeringen achter op de planning.  Deze achterstand is het directe gevolg van de Coronacrisis. Medewerkers hebben wel contact gehouden met hun inwoners omdat zij zich zorgen maakten over eventuele (toename van) problematiek. Op dit moment zijn ook nog niet alle activiteiten toegankelijk en is het nog niet helder wanneer dit wel het geval zal zijn. De verwachting is dat we de meeste activiteiten per 1 september wel weer deels kunnen opstarten.

Bijsturingsmaatregelen

Gezien deze omstandigheden verwachten wij niet dat het mogelijk is om bijsturingsmaatregelen te nemen die ertoe leiden dat het resultaat alsnog behaald wordt.

1.1.3 Regionaal dekkend educatieaanbod laaggeletterdheid inkopen

Toelichting

We hebben een dekkend educatieaanbod ingekocht. De kans is echter groot dat we de beschikbare WEB-middelen niet maximaal kunnen inzetten vanwege de coronacrisis. Een van de redenen is dat de dienstverlening van onze trajectregisseurs een periode heeft stil gelegen. En taalaanbieders konden beperkt les geven vanwege de crisis. Sommige taalaanbieders hebben hun manier van lesgeven aangepast en bieden nu digitale lessen aan, of geven fysiek les op 1,5 meter. Partijen die subsidie ontvingen voor lokale taalprojecten stelden deze trajecten uit tot later dit jaar.
Het risico is dat we dit jaar meer dan 25% van onze WEB-middelen overhouden. Dat geld moet dan terug naar het Rijk. Het ministerie van OCW houdt hier vooralsnog aan vast.

Bijsturingsmaatregelen

We gaan coulant om met de subsidievaststelling in 2020 en de resultaatafspraken met taalaanbieders. We financieren extra trajecten die nodig zijn om studenten waarvan het examen is uitgesteld ondersteuning te bieden om dit later alsnog te behalen.

1.1.4 Sturen op prestatieafspraken 2020 met Lucrato

Toelichting

De economie en daarmee de arbeidsmarkt, is sinds de Coronacrisis in een ongekend tempo veranderd. Begin dit jaar was er sprake van krapte op de arbeidsmarkt en was het een uitdaging om de mismatch op de arbeidsmarkt te overbruggen zodat werkzoekenden op de beschikbare vacatures geplaatst konden worden. Sinds de Corona-uitbraak zijn veel bedrijven aan het overleven en daalde het aantal vacatures in sectoren waar traditioneel veel werkgelegenheid is voor mensen vanuit de Wsw en de Participatiewet. Hoe diep de economische crisis zal worden is niet met zekerheid te zeggen, maar het CPB heeft scenario’s gemaakt die wijzen op een recessie die in de naoorloogse periode niet is gezien. We zien in de eerste maanden van de crisis dat het aantal mensen dat een bijstandsuitkering in Apeldoorn ontvangt, harder stijgt dan bij vergelijkbare referentiegemeente. Het is nu nog te vroeg om op basis van een paar maanden de uitspraak te doen of dit een structureel beeld is, of dat de crisis eerder in de cijfers van Apeldoorn zichtbaar werd doordat wij een werkproces hebben waarmee wij relatief snel een uitkering kunnen toekennen. Zo zagen we in de cijfers over de maand mei dat de gemiddelde stijging van de overige gemeenten richting het stijgingspercentage van Apeldoorn bewoog. De Corona-crisis beïnvloedt ook de afspraken die wij met Lucrato hebben gemaakt omdat het aantal beschikbare arbeidsplaatsen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt afneemt.

Bijsturingsmaatregelen

Lucrato start de dienstverlening aan SW-medewerkers en werkzoekenden vanuit de Participatiewet weer gecontroleerd op, waarbij de werkwijze voor de laatste groep is aangepast. Lucrato verwacht dat zij in de sectoren waar wel vraag naar arbeid is, mensen kan plaatsen. Dit biedt kansen voor mensen die recent werkloos zijn geworden, maar ook voor mensen die voor de crisis werk zochten.

1.1.7 We zijn voor 2021 klaar voor het nieuwe inburgeringsstelsel

Toelichting

Anders dan eerder verwacht wordt de wet van kracht per 1 juli 2021. Dit uitstel van een half jaar is veroorzaakt door een vertraging in het wetgevingsproces. De nog beschikbare tijd tot het moment van invoering is toereikend voor de voorbereidingen.

Bijsturingsmaatregelen

De afgesproken prestaties zullen volgens het voorgenomen tijdpad worden gerealiseerd. De vertraging lag buiten onze beïnvloedingssfeer.

1.1.9 We kennen voor 1 januari 2022 de inwoners die in ons bestand zitten

Toelichting

Van de ongeveer 3400 inwoners die we op de participatieladder in moeten delen hebben we inmiddels 60% afgerond. We verwachten eind 2021 voor 80% van onze inwoners de indeling actueel te hebben, maar houden hierbij wel een slag om de arm. Mocht de toestroom in de uitkering enorm toenemen dan kan dit onder druk komen te staan.

Vanwege de Coronacrisis hebben we trajectregie tijdelijk stopgezet, waardoor het vullen van de opleidingsinformatie is vertraagd. We zijn daarom als alternatief gestart met het registreren van opleidingen op basis van al beschikbare DUO informatie. Tot nu toe hebben we 300 registraties gevuld.

Bijsturingsmaatregelen

We doen aanpassingen in de inrichting van de applicatie om de opleidingsinformatie eenvoudiger te kunnen registreren. Daarnaast sturen wij actief op deze registraties.

Nieuwe ontwikkelingen

Lucrato (aanvullende ombuiging)

Toelichting

Het daadwerkelijke financiële resultaat van Lucrato was de afgelopen jaren beter dan begroot, mede door een hogere Rijksvergoeding voor de Wsw. Er bestaat een risico dat de extra rijksvergoeding de komende jaren niet op hetzelfde niveau zal uitkomen als in voorgaande jaren, maar we verwachten dat ook de volgende jaren een hoger bedrag wordt ontvangen van het Rijk dan nu in de begroting van Lucrato is opgenomen. Daarom hebben we besloten om de reeds bestaande taakstelling aan Lucrato in 2020 en 2021 te verhogen met €150.000.

De onderbouwing voor de oorspronkelijke taakstelling van €200.000 was gelegen in het feit dat we verwachten dat Lucrato haar inkomsten verder kon verhogen door b.v. de detacheringsvergoedingen bij werkgevers meer te verhogen. De gemeente Apeldoorn is een grote klant van Lucrato voor SW-medewerkers die bij Apeldoorn zijn gedetacheerd. We gaan er vanuit dat de gemeente Apeldoorn vanaf 2021 een hogere detacheringsvergoeding gaat betalen. Naar verwachting zal een overeenkomst tussen Lucrato en de gemeente Apeldoorn over een hogere detacheringsvergoeding leiden tot voorbeeldwerking richting andere werkgevers en zal die voorbeeldwerking ook andere werkgevers stimuleren om een hogere detacheringsvergoeding te betalen. De omvang van het bedrag dat werkgevers meer gaan betalen is nog niet bekend en daarom nemen we hiervoor een PM-post op. Voor een nadere toelichting verwijzen we naar het onderdeel nieuwe ontwikkelingen inzake de detacheringsvergoedingen aan Lucrato in programma 3.

Status

Het is op dit moment onzeker waarop het bedrijfsresultaat van Lucrato in 2020 zal uitkomen. Er zijn een aantal positieve en negatieve ontwikkelingen die hier van invloed op zijn.

Ten eerste heeft Lucrato in verband met de Corona-maatregelen in maart dit jaar moeten besluiten om de productielocaties in Apeldoorn en Heerde te sluiten. Hierdoor is omzetverlies geleden. Daarnaast was het voor sommige SW-medewerkers die gedetacheerd zijn bij andere werkgevers, niet meer mogelijk om de werkzaamheden te verrichten. Dit leidde tot minder detacheringsinkomsten. Lucrato heeft de geplande gesprekken over het aanpassen van de detacheringsvergoedingen bij sommige werkgevers uitgesteld. Reden hiervoor is dat het gelet op de Corona-moeilijkheden geen goed moment is om het gesprek aan te gaan met de werkgever over een verhoging van de detacheringsvergoeding. Lucrato heeft extra uitgaven om, na de herstart van de werkzaamheden, de werkomgeving aan te passen aan de vereisten.

Tegenover deze negatieve ontwikkelingen staat dat het Rijk een compensatieregeling voor sociale werkbedrijven heeft toegezegd i.v.m. de Coronamaatregelen. Landelijk is €90 miljoen beschikbaar. Voor Lucrato betekent dit een bedrag tussen €0,9 en €1 miljoen. Uit de Meicirculaire blijkt dat de gemeenten meer geld ontvangen voor de Wsw. Dit geld wordt overgemaakt naar Lucrato. Op GR-niveau wordt ruim €450.000 meer inkomsten verwacht.

Lucrato stelt in augustus dit jaar een prognose op voor het verwachte bedrijfsresultaat 2020. Waarschijnlijk is dan helderder wat de effecten van Corona zijn en hoe lang die effecten nog doorwerken in de bedrijfsvoering. In de prognose worden de genoemde voordelen uiteraard ook verwerkt. Op dit moment is nog niet te zeggen of de plussen de minnen compenseren.

Bijsturingsmaatregelen:
Lucrato start de productiewerkzaamheden gecontroleerd weer op, uiteraard met in achtneming van de RIVM-voorschriften. Hierdoor komen de inkomsten ook weer op gang. Lucrato oriënteert zich op kansrijke sectoren in de markt waardoor andere werkzaamheden binnengehaald worden die door SW-medewerkers uitgevoerd kunnen worden.

Deze pagina is gebouwd op 08/20/2020 10:17:48 met de export van 08/20/2020 10:12:20