Financiële afwijkingen grote investeringsprojecten
Project | Budgetten (* € 1 mln) | Risicoprofiel | Beheersing | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Krediet | Exploitatie structureel | Exploitatie incidenteel | Financiën | Tijd | Doelen | Imago | Risico | Projectmatig | Raming | |
Hoog | ||||||||||
Huis van de stad | 27 | -0,30 | 4,20 | Hoog | Laag | Laag | Laag | Op orde | Op orde | Op orde |
Programma binnenstad fase 3 en verder | 10,75 | 0,27 | 0,50 | Hoog | Midden | Midden | Hoog | Op orde | Aandacht | Op orde |
Woldhuis 13 | 0,80 | -0,14 | 0 | Hoog | Midden | Midden | Hoog | Op orde | Op orde | Probleem |
Tunnel en wegstructuur | 27 | Hoog | Midden | Laag | Hoog | Op orde | Op orde | Aandacht | ||
Midden | ||||||||||
Zwembad Apeldoorn Noord | 0,60 | Midden | Hoog | Hoog | Hoog | Op orde | Op orde | Op orde | ||
Zwitsal | 4 | 10,18 | Midden | Midden | Midden | Midden | Aandacht | Op orde | Op orde | |
Sporthal Zuiderpark | 7,50 | Midden | Laag | Laag | Midden | Op orde | Op orde | Aandacht | ||
Huisvesting CMO's | 3,50 | 0,60 | 0,20 | Midden | Laag | Laag | Midden | Op orde | Op orde | Op orde |
Grondbedrijf | Midden | Midden | Laag | Laag | Op orde | Op orde | Op orde | |||
Laag | ||||||||||
ICT projecten | Laag | Midden | Laag | Midden | Op orde | Op orde | Op orde | |||
Implementatie Samen055 | 0,40 | Laag | Laag | Midden | Midden | Op orde | Aandacht | Op orde | ||
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed | 9,52 | -0,55 | 0 | Laag | Midden | Midden | Laag | Op orde | Aandacht | Op orde |
Implementatie omgevingswet | 2,30 | Laag | Midden | Laag | Laag | Op orde | Op orde | Op orde | ||
Stelsel basisregistraties | 0,10 | 1,50 | Laag | Midden | Laag | Laag | Op orde | Op orde | Op orde | |
Orpheus trekkenwand | 1,30 | -0,05 | 0 | Laag | Laag | Laag | Midden | Op orde | Op orde | Op orde |
Toelichting tabel
In navolging van de eerdere informatie kennen de projecten in de tabel weging op twee onderdelen:
Risicoprofiel
In dit onderdeel is op 4 onderdelen gewogen of het risicoprofiel Hoog, Midden of Laag is. De 4 onderdelen zijn:
Onderdeel | Hoog | Midden | Laag |
Financiën | Er is een groot risico op overschrijding en beperkte mogelijkheid tot bijsturing | Er is een financieel risico maar er zijn mogelijkheden om bij te sturen | Slechts in beperkte mate financiële risico’’s aanwezig |
Tijd | Project heeft lange doorlooptijd en kent complexe planning met risico op vertraging die grote impact heeft | Project heeft overzichtelijke doorlooptijd en complexiteit is beperkt. | Project heeft korte doorlooptijd en/of is weinig complex in doorlooptijd en afhankelijkheden |
Doelen | Doelen dreigen niet gerealiseerd te worden | Doelen deels gerealiseerd | Doel gerealiseerd |
Imago | Landelijke publiciteit | Regionale publiciteit | Geen / lokale publiciteit |
De inschatting per project is overigens geen exacte wetenschap. Het gaat ook om het ‘gevoel’ dat in het gesprek ontstaat bij de risico’s die er zijn.
Beheersing
Naast een inschatting van de risico’s is ook een eerste beeld gevormd van een aantal aspecten van de projectbeheersing. Deze zijn gekwalificeerd als ‘ op orde’, ‘aandacht’ of ‘probleem’. Het gaat daarbij om de volgende onderdelen:
- Risicomanagement: is er voldoende en gestructureerd aandacht voor risico’s en beheersmaatregelen?
- Projectmatig werken: wordt dat op een voldoende wijze ingevuld? Zijn de relevante projectdocumenten aanwezig, is de controlfunctie aangehaakt en is projectstructuur ingericht en operationeel inclusief juiste bespreking van rapportages?
- Raming: Zijn de ramingen al concreet en gedetailleerd of zitten er nog veel aannames in? Moeten bepaalde ramingen nog verder uitgewerkt worden? Is er beeld op de volledigheid van de raming?
Toelichting op de afwijkingen
Onderstaand is per investering aangegeven welke afwijking er is ten opzichte van de laatste informatie. Deze afwijking is kort toegelicht. Nieuwe investeringen zijn aan het onderdeel “risicovolle projecten” toegevoegd als ze op twee risicocategorieën “midden” scoorden of één van de beheersmaatregelen op “aandacht” stond.
Wijzigingen ten opzichte van vorige rapportage
Categorie HOOG
Het risicoprofiel van de hier genoemde projecten kent geen grote wijziging. Bij twee projecten (Tunnel en Woldhuis 13) is het risicoprofiel bij “tijd” opgeschoven van “laag” naar “midden”. De wijziging geeft echter geen reden tot zorg. Aan de andere kant laten de hier genoemde projecten een positieve ontwikkeling zien op beheersmatige onderdelen zoals risicomanagement en het projectmatig werken.
Huis van de stad
Budget wijkt af. Het tekort op de renovatie van het stadhuis blijft binnen de eerder gemelde bandbreedte, die bandbreedte bedroeg € 0,2 tot € 0,9 miljoen. Als college hebben wij ons best gedaan de overschrijding zo klein mogelijk te houden door zo sober en doelmatig mogelijk te werk te gaan. Op 23 april 2019 hebben wij u gemeld, dat de jaarlijks stijgende bouwkosten (a 7,5 tot 10%) vanaf 2016 een grote rol hebben gespeeld bij het overschrijden van het budget voor de renovatie van het stadhuis. De stijgende prijzen hebben wij deels vooraf kunnen opvangen door binnen het budget de stelpost onvoorzien voor een belangrijk deel in te zetten om de stijgende bouwkosten op te vangen. Tevens zijn tijdens de uitvoering van het project scherpe keuzes gemaakt in het ontwerp en strak gestuurd op contracten met de onderaannemers. Daarnaast heeft het college gezocht naar aanvullende besparingen. Deze hebben wij zowel binnen - als gerelateerd aan het project kunnen realiseren. Het college heeft gekozen voor een sober ontwerp voor de entree van het stadhuis. Deze wordt dit najaar aangepast, zodat de toegankelijkheid van het gebouw aan de marktzijde verbetert. Met het nieuwe ontwerp bespaart het college € 0,1 miljoen. Daarnaast hebben wij ongeveer € 0,2 miljoen kunnen besparen op de verhuis- en inrichtingskosten. Toen het college geconfronteerd werd met mogelijke overschrijdingen op het budget, zijn wij direct op zoek gegaan naar manieren om de financiële gevolgen voor onze gemeente zo klein mogelijk te houden. Door scherpe financiële bewaking van het budget en nauwgezette aansturing van het project kon de overschrijding binnen de gemelde bandbreedte gehouden worden. De overschrijding van het stadhuiskrediet is uitgekomen op € 0,8 miljoen, ca. 3% van het krediet. Zouden we deze overschrijding verrekenen met het overschot op de budgetten voor de entree en de verhuis- en inrichtingskosten dan resulteert een netto-overschrijding van € 0,5 miljoen. De structurele financiële gevolgen van deze overschrijding verwerken wij in de komende MPB. Binnenstad (fase 3 en verder)
Woldhuis 13
Tunnel en wegstructuur
Categorie MIDDEN Zwembad Apeldoorn Noord |
Huisvesting CMO's
Het onderdeel “raming” is gewijzigd van “aandacht” naar “op orde”. De verbouwing van de Stolp is binnen de raming afgerond. Verwachting is dat ook de verbouwing van Dok Zuid binnen de raming gerealiseerd kan worden. Voor de locatie Zilverschoon loopt er nu een aanbesteding. Onzekere factor is het aandeel omzetbelasting dat gecompenseerd wordt, dat hangt samen met verhouding binnen het uiteindelijk gebruik van de huisvesting.
Grondbedrijf
Verwezen wordt naar de aparte tussentijdse rapportage grondexploitatie.
Categorie LAAG
Deze categorie kent een laag risicoprofiel. Status van de projecten is nauwelijks gewijzigd.
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
Beheersaspect projectmatig werken is verschoven naar aandacht als gevolg van het vertrek van de coördinerend projectleider. Recent is deze functie weer ingevuld, waarmee het projectmatig werken weer op orde kan worden gebracht. |