Maatschappelijke ondersteuning

Doelen, prestatie en nieuwe ontwikkelingen

1.2 Ondersteunen

Prestaties

1.2.2 Kwetsbare inwoners kunnen zo mogelijk zelfstandig wonen

Toelichting

We zien dat woningen niet altijd voldoende geschikt zijn om thuis te blijven wonen.

Bijsturingsmaatregelen

Op de langere termijn zal de  woningvoorraad in Apeldoorn zich moeten ontwikkelen om meer geschikte woningen te hebben voor langer zelfstandig wonen.

Nieuwe ontwikkelingen

Vervoerscentrale/Plus OV (Voorjaarsnota 2019)

Toelichting

In het najaar van 2018 hebben wij de Vervoerscentrale Stedendriehoek laten weten vanaf 1 augustus 2019 geen gebruik meer willen maken van het routegebonden vervoer. Op grond van een aantal uitgangspunten, die door het bestuur van de Vervoerscentrale zijn vastgesteld bepaald, worden de financiële consequenties hiervan bepaald. In de Voorjaarsnota is in dit kader voor 2019 een bedrag van € 500.000 opgenomen. Vanaf 1 augustus 2019 is Apeldoorn zelf verantwoordelijk voor het routegebonden vervoer. Wij verwachten dat de kwalitatief versterkte uitvoering van het vervoer structureel hogere kosten met zich mee zal brengen, die wij op dit moment nog niet concreet kunnen maken.     

Status

Ten opzichte van de huidige begroting van de gemeente Apeldoorn verwachten we substantieel hogere uitgaven in 2020 op Routegebonden (RGV) – en Vraagafhankelijke vervoerskosten (VAV). Bij de Perspectiefnota is daarom € 1,3 mln. opgenomen voor hogere kosten voor RGB. Hier zijn de volgende oorzaken voor:

  • Een stijgende zorgvraag die direct doorwerkt op de vraag naar vervoer
  • Een stijging aan solo-indicaties
  • Er zijn minder (efficiëntere) combi-ritten te maken, omdat Apeldoorn geen combi’s kan maken met andere gemeenten binnen het routegebonden vervoer
  • De hoge kwaliteitseisen die wij vorig jaar in de aanbesteding aan de vervoerders hebben gesteld.
  • De aantallen waarmee richting de aanbesteding gerekend is, zijn gebaseerd op aannames, dan wel (niet complete) data van PlusOV.

Zowel voor het routegebonden – als ook het vraagafhankelijke vervoer zijn we intern overleggen gestart om te kijken hoe de kosten op deze vervoersstromen kunnen worden gereduceerd. Mogelijkheden hiertoe zijn bijvoorbeeld (meer) te handhaven op de huidige beleidsregels maar ook te kijken naar nieuwe aangescherpte beleidsregels. Deze mogelijke ombuigingsmaatregelen moeten voor de MPB 2021-2024 nader worden geconcretiseerd. Waarbij het ook noodzakelijk is om de bestaande ombuigingsvoorstellen van programma 5 en 7 integraal te toetsten of deze impact hebben op deze vervoersstromen.   

Vervoer en Corona
De richtlijnen rondom het Coronavirus die het RIVM halverwege maart heeft afgekondigd hebben grote invloed op het vervoer binnen het sociale domein. Met de drie grote gecontracteerde vervoerders vean het doelgroepenvervoer en een drietal niet-gecontracteerde kleine vervoerders is de Regeling Tegemoetkoming Gemiste Omzet in het leven geroepen, Onder een aantal randvoorwaarden biedt de gemeente een tegemoetkoming van maximaal 80% van de gemiste omzet. Deze Regeling kent een looptijd van 16 maart tot 1 juli 2020. De financiering van deze regeling past binnen de budgetten in de begroting.

Vervoer en de 1,5 meter-samenleving
Het vervoer van en naar dagbesteding is vanaf eind mei weer gefaseerd aan het opstarten.
Openstellen van dagbestedingslocaties betekent ook dat de mensen met een vervoersindicatie vervoerd moeten worden door TCR. Er is gestart met de locaties van de 4 ouderenzorgaanbieders. Echter we krijgen nu ook al signalen van andere aanbieders dat ze de dagbesteding weer willen openen. Dat is op zich een goede ontwikkeling. Echter ook die aanbieders zullen een beroep op TCR doen als vervoer van de cliënt nodig is. Daarom zal ook met TCR moeten worden overlegd over de inzet die nodig is voor cliënten van andere aanbieders. Immers we kunnen geïndiceerd vervoer niet weigeren en de vraag is of en zo ja hoe geprioriteerd moet worden.

Het streven is dit dat het gefaseerd inrichten van het vervoer voor de doelgroep binnen de bestaande budgetten in de gemeentelijke begroting gerealiseerd wordt. In de praktijk zal deze manier van vervoeren een minder efficiënte planning met zich meebrengen, oftewel meer ritten met minder cliënten, dus hogere kosten per rit (er kunnen niet meer dan 2 mensen per rit vervoerd worden i.v.m. 1,5 meter afstand).
De facturen van TCR wordt strikt gemonitord en wanneer we zien dat ze uit de pas te gaan lopen, komen we terug met een aangepast voorstel m.b.t. de meerkosten. Die meerkosten zullen worden ingebracht bij het Rijk. Immers dit zijn direct corona-gerelateerde meerkosten.

Deze pagina is gebouwd op 08/20/2020 10:17:48 met de export van 08/20/2020 10:12:20