1.2 Ondersteunen
Prestaties
1.2.2 Kwetsbare inwoners kunnen zo mogelijk zelfstandig wonen | |
Toelichting | |
We zien dat woningen niet altijd voldoende geschikt zijn om thuis te blijven wonen. | |
Bijsturingsmaatregelen | |
Op de langere termijn zal de woningvoorraad in Apeldoorn zich moeten ontwikkelen om meer geschikte woningen te hebben voor langer zelfstandig wonen. |
Nieuwe ontwikkelingen
Vervoerscentrale/Plus OV (Voorjaarsnota 2019) | |
Toelichting | |
In het najaar van 2018 hebben wij de Vervoerscentrale Stedendriehoek laten weten vanaf 1 augustus 2019 geen gebruik meer willen maken van het routegebonden vervoer. Op grond van een aantal uitgangspunten, die door het bestuur van de Vervoerscentrale zijn vastgesteld bepaald, worden de financiële consequenties hiervan bepaald. In de Voorjaarsnota is in dit kader voor 2019 een bedrag van € 500.000 opgenomen. Vanaf 1 augustus 2019 is Apeldoorn zelf verantwoordelijk voor het routegebonden vervoer. Wij verwachten dat de kwalitatief versterkte uitvoering van het vervoer structureel hogere kosten met zich mee zal brengen, die wij op dit moment nog niet concreet kunnen maken. | |
Status | |
Ten opzichte van de huidige begroting van de gemeente Apeldoorn verwachten we substantieel hogere uitgaven in 2020 op Routegebonden (RGV) – en Vraagafhankelijke vervoerskosten (VAV). Bij de Perspectiefnota is daarom € 1,3 mln. opgenomen voor hogere kosten voor RGB. Hier zijn de volgende oorzaken voor:
Zowel voor het routegebonden – als ook het vraagafhankelijke vervoer zijn we intern overleggen gestart om te kijken hoe de kosten op deze vervoersstromen kunnen worden gereduceerd. Mogelijkheden hiertoe zijn bijvoorbeeld (meer) te handhaven op de huidige beleidsregels maar ook te kijken naar nieuwe aangescherpte beleidsregels. Deze mogelijke ombuigingsmaatregelen moeten voor de MPB 2021-2024 nader worden geconcretiseerd. Waarbij het ook noodzakelijk is om de bestaande ombuigingsvoorstellen van programma 5 en 7 integraal te toetsten of deze impact hebben op deze vervoersstromen. Vervoer en Corona Vervoer en de 1,5 meter-samenleving Het streven is dit dat het gefaseerd inrichten van het vervoer voor de doelgroep binnen de bestaande budgetten in de gemeentelijke begroting gerealiseerd wordt. In de praktijk zal deze manier van vervoeren een minder efficiënte planning met zich meebrengen, oftewel meer ritten met minder cliënten, dus hogere kosten per rit (er kunnen niet meer dan 2 mensen per rit vervoerd worden i.v.m. 1,5 meter afstand). | |