6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ |
---|
Huishoudelijke hulp (schoon huis) / regie op huishouden (nadeel 1,2 miljoen):
We hebben in 2020 het budget huishoudelijke hulp en regie op huishouden verhoogd (n.a.v. de voorjaarsnota 2020-2023) naar € 12,6 miljoen. We hebben aanvullend € 540.000 als te realiseren maatregel geraamd zodat het feitelijke budget € 12,1 miljoen bedraagt. De huidige prognose op basis van realisatie 1e kwartaal komt uit op € 13,3 miljoen. Derhalve een nadeel van € 1,2 miljoen op dit moment (voorafgaand aan coronacrisis).
Op dit moment is nog geen onderbouwde inschatting te geven van de kostenontwikkeling als gevolg van de Coronacrisis. Enerzijds zien we, na een stevige groei in het 1e kwartaal van de aantallen cliënten huishoudelijke hulp, momenteel een afname van het aantal aanvragen. Dit leidt tot lagere kosten. Anderzijds kunnen aanbieders buiten de cliëntenadministratie om aanspraak doen op de continuïteitsregeling om verlies aan omzet te compenseren. Hiermee wordt gezorgd dat het zorglandschap in stand blijft. In hoeverre beide ontwikkelingen elkaar opheffen is onduidelijk. Aanbieders hebben nog tot en met de derde week van juni 2020 de tijd om over de maanden maart en april aanspraak op de regeling te doen.
WMO Begeleiding (voordeel 0,1 miljoen):
We hebben in 2020 het budget WMO begeleiding verhoogd (n.a.v. de voorjaarsnota 2020-2023) naar € 21,5 miljoen. We hebben aanvullend € 1,9 miljoen als te realiseren maatregel geraamd zodat het feitelijke budget € 19,6 miljoen bedraagt. De huidige prognose op basis van realisatie van het eerste kwartaal komt uit op € 19,5 miljoen. Derhalve een voordeel van € 0,1 miljoen. We zien dat het aantal cliënten begeleiding individueel de afgelopen periode toeneemt en dat het aantal cliënten voor begeleiding groep vanaf september 2019 een daling laat zien.
In de loop van 2019 zijn de maatregelen "Een ander gesprek" en "Voorliggend veld" ingesteld, die een dempend effect hebben op de toename van het aantal cliënten. Als gevolg van Corona wordt weer meer telefonisch gewerkt.
Op dit moment is nog geen onderbouwde inschatting te geven op de kostenontwikkeling als gevolg van Coronacrisis. Niet geleverde zorg (begeleiding) in corona periode mag buiten de cliëntenadministratie om als leegloop gedeclareerd worden om verlies aan omzet te compenseren. Hiermee wordt gezorgd dat het zorglandschap in stand blijft. Aanbieders hebben nog tot en met de derde week van juni 2020 de tijd om over de maanden maart en april aanspraak op de regeling te doen. Vooralsnog is het aantal aanvragen beperkt. Daarnaast zal sprake zijn van meerkosten en mogelijk doorschuiven van zorg. Dit leidt tot extra kosten waarvoor de gemeenten op macroniveau door het Rijk gecompenseerd worden. Of deze compensatie toereikend zal zijn, is vooralsnog onduidelijk.
Meerkosten Corona crisis WMO :
We houden rekening met € 130.000 aan meerkosten Corona crisis. Dit bedrag is gelijk aan de compensatie meerkosten vanuit het rijk in juni.
CAK bijdrage :
De afwikkeling van de eigen bijdrage via het CAK is als gevolg van ICT problemen bij het CAK gestagneerd. We hebben geen informatie over de eerste maanden 2020 beschikbaar. Op basis van beschikbare gegevens uit 2019 verwachten we exclusief corona maatregelen een nadeel van € 45.000,
Het ministerie VWS heeft besloten om over de maanden april en mei geen CAK bijdrage voor de WMO te innen. Op basis van gerealiseerde CAK bijdrage uit 2019 verwachten we hierdoor een inkomstenderving van € 130.000. Zoals het er nu (begin juni 2020) uitziet worden wij hiervoor volledig gecompenseerd (er is landelijk € 18 miljoen compensatie beschikbaar gesteld)
Maatregelen om kosten te beïnvloeden:
We zien als gevolg van het abonnementstarief per 1/1/2019 een forse toename in de kosten. Als we de kostenontwikkeling willen beïnvloeden zullen we de bestaande verordening en beleidsregels moeten bijstellen (binnen de kaders van de wet). Effect op kostenontwikkeling als gevolg van verordeningen en beleidsregels zullen pas per 2022 gerealiseerd kunnen worden.
Een reeds genomen maatregel om de toename van de vraag te beperken is dat niet meer telefonisch toegekend wordt, maar via keukentafelgesprekken. Als gevolg van Corona staat de maatregel om niet telefonisch toe te kennen ter discussie.
Voor de totale kosten van de lokale Wmo houden wij op dit moment rekening met een afwijking van het budget binnen een bandbreedte van 0 – € 3 miljoen overschrijding. Onzekerheden zitten daarbij o.a. in de realisatiegraad van de ombuigingsmaatregelen en de effecten van de Corona-crisis. De kosten zijn daarbij negatief beïnvloed door de CAO’s zoals die in de 2e helft van vorig jaar zijn afgesloten. Zoals eerder bekend gemaakt en verwerkt in het Financieel Perspectief 2021-2024 zijn de tarieven met deze CAO-stijging verhoogd. Percentages waren hoger dan waarmee in de MPB rekening is gehouden, ook voor 2020. Per saldo gaat het om een extra stijging van 1,25%, een bedrag van € 1,2 miljoen. Voor de werking in de Turap hebben wij het midden van de bandbreedte als voorlopig effect geraamd.
Individueel- en collectief vervoer (nadeel 0,3 miljoen) :
Op het onderdeel dagbestedingsvervoer verwachten we een nadeel van rond de € 0,6 miljoen. Op collectief vervoer denken we op dit moment nog € 0,3 miljoen voordeel te kunnen realiseren; per saldo een voorlopig nadeel van € 0,3 miljoen op vervoer in 2020.
Ook bij vervoer is sprake van meerkosten als gevolg van corona. Zo kunnen er in verband met de 1,5 meter maatregel minder cliënten in één vervoermiddel plaatsnemen van en naar de dagbesteding. Dit betekent meer ritten. Ook voor deze extra kosten is compensatie met het Rijk afgesproken maar het is onduidelijk in hoeverre die voor een individuele gemeente dekkend zullen zijn.
Bijlage matrix stand van zaken ombuigingen/maatregelen WMO (raming MPB 2020 en prognose 2020)
| bedragen x € 1.000 | ||
Maatregelen | MPB 2020 | Prognose 2020 | Toelichtingen |
Boeteclausule bij laat factureren (8% bij te laat factureren) | 450 | 150 | Door de corona crisis is de invoering opgeschoven. De belangrijkste zorg is nu dat noodzakelijke hulp doorgang vindt. Hoewel we aandacht blijven geven aan een adequate bedrijfsvoering lijkt het opleggen van boetes nu van een ander belang. |
Financiele prikkel voor aanbieders | 200 | - | Dit wordt momenteel in de regio opgepakt. Er worden meerdere maatregelen voorgesteld in regionaal verband. Besluitvorming hierover verloopt via de diverse gremia. We gaan er vanuit dat de effecten vanaf 2021 te realiseren zijn. |
Een ander gesprek | 600 | 500 | Uitvoering van deze maatregel staat on hold. We hebben al e.e.a. in 2020 gerealiseerd, ca. 50% van het totale potentieel. We verwachten dat we richting 2022 de andere 50% kunnen realiseren. Dit is afhankelijk van wanneer we dit weer kunnen oppakken gezien de huidige situatie. |
Voorliggend veld | 300 | 300 | We hebben beter in kaart gebracht wat de mogelijkheden zijn. Het meten is moeilijker. De bedragen zijn dan ook een inschatting van het effect zoals we dat nu ervaren. Is 0,5% van budget begeleiding. |
Demping effect van abonnementstarief huishoudelijke hulp | 370 | 370 | We hebben herindicaties doorgevoerd en indiceren nu ook anders dan voorheen. We constateren dat de groei lager is dan verwacht. De maatregel is afgerond. Het is een demping van de groei die ca. 8 ton heeft bespaard aan groei.. |
wlz clienten in de Wmo | 350 | 150 | Er is een handelingskader vastgesteld (een toets wordt uitgevoerd bij minimaal 4 voorzieningen en 4 dagdelen ondersteuning). Dit werk ligt nu tijdelijk stil omdat we geen herindicaties kunnen/mogen uitvoeren. De beoogde besparingen lopen een vertraging op door de huidige situatie. Na de crisis ligt hier wel potentie voor een besparing. |
Totaal | 2.270 | 1.470 |