1.1 Recht op onderwijs ondersteunen
Prestaties
1.1.1 Schoolverzuim en -verlaten voorkomen en bestrijden | |
Toelichting | |
Het beeld rond Leerplicht is, dat het verzuim in aantallen afneemt. Dat is een goede ontwikkeling. Aan de andere kant zien we een verontrustende trend, namelijk dat de problematiek die achter het verzuim schuil gaat toeneemt. (School)stress, prestatiedruk en de steeds grotere rol van technologie in het dagelijkse leven hebben een negatieve invloed op de psychische gezondheid van kinderen en jongeren. | |
Bijsturingsmaatregelen | |
Samen met het onderwijs en de zorg worden hierop acties ondernomen. Vanuit het team Leerplicht wordt steeds meer gewerkt volgens de Methodische Aanpak Schoolverzuim, waarin de ketensamenwerking centraal staat, met een regierol voor de leerplichtambtenaar. Doel is om verzuimproblematiek zo vroeg mogelijk te organiseren en waar nodig zorg in te zetten. Daarnaast heeft team Leerplicht de nieuwe werkwijze waarbij een screeningsfunctionaris een snelle intake en analyse van verzuimgevallen maakt geëvalueerd. Door deze manier van werken ontstaat binnen het team meer ruimte voor het oplossen van de meer complexe casussen. |
Nieuwe ontwikkelingen
Toelichting | |
Status | |