Financiën

Maatwerkdienstverlening 18-

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

Individuele jeugdhulp is geraamd op taakveld 6.72 (jeugdhulp algemeen) en op taakveld 6.82 (jeugdbescherming Jeugdreclassering).

Zorg in Natura:
Budget taakveld 6.72                                                        €    46.700.000
Budget taakveld 6.82                                                        €      5.400.000
Geraamde besparing vanuit maatregelen                     €-/-  6.500.000 (raming conform de MPB 2020-2023)
Totaal budget zorg in natura in begroting 2020          €   45.600.000

De actuele prognose (op basis van verwachte volledige data t/m maart 2020) komt vanuit verschillende scenario's uit op een bedrag tussen € 44.800.000 en € 48.800.000.  De prognose 2020 is onderhevig aan veel onzekere ontwikkelingen op dit moment. We houden voor alsnog rekening met een bandbreedte van  € 1 miljoen voordeel  en € 3 miljoen nadeel ten opzichte van het budget  2020.
De huidige prognose is op basis van gegevens van de afgelopen periode en kent nog de volgende kansen en risico's:

  1. Nog te realiseren besparingen uit getroffen maatregelen voor de crisis (het aandeel wel/niet nog te realiseren maatregelen is nog niet te kwantificeren).
  2. Financiële gevolgen door de corona crisis zijn niet verwerkt in de prognose (zie bijlage Quick scan financiële gevolgen Corona).
  3. Onzekerheid op de kostenontwikkeling als gevolg van geplande sluiting van de Hoenderloo groep (Pluryn) in de loop van 2020.

Nadere toelichting kansen en risico's:

  1. De budgetplafonds worden maandelijks gemonitord. Uitgangspunt in de Transformatienota was om met de budgetplafonds de kosten met € 3.000.000 te verlagen. Bij het vaststellen van de nieuwe tarieven voor de Jeugdzorg 2020 (als gevolg van de afgesloten CAO’s) besloot het college om de budgetplafonds ongewijzigd te laten. Dit betekent dat we bij het strikt handhaven van de budgetplafonds ook de prijsstijging dempen. Voor de volumegroei is besloten om ervan uit te gaan dat 5% niet gedempt zal worden door de budgetplafonds en tot een stijging van kosten zal leiden. Dit is in de prognose verwerkt.
  2. In de cijfers van deze rapportage kon nog slechts beperkt rekening worden gehouden met de financiële effecten van Corona. Voor het zorgdomein vallen die financiële effecten in drie groepen uiteen:

    1. Meerkosten als gevolg van RIVM-richtlijnen. Het gaat hierbij o.a. om beschermingsmiddelen, digitale voorzieningen en het borgen van de 1,5 meter afstand. Deze laatste werkt o.a. door in opvang/verblijf (meer ruimte tussen bedden) en het vervoer (minder personen toegestaan in 1 vervoermiddel);
    2. Continuïteitsbijdrage: volgens de landelijke richtlijn kunnen zorgaanbieders een beroep op de continuïteitsbijdrage doen. Hiermee wordt omzet gegarandeerd, ook als daartegenover geen dienstverlening staat.
    3. Effecten na Corona: doorgeschoven en geëscaleerde zorg. Dit betreft bijvoorbeeld zorg waarvoor continuïteitsbijdrage is uitbetaald en die later alsnog wordt ingehaald. Ook gaat het in deze categorie om zorg die door Corona zwaarder wordt omdat behandelingen hebben stilgelegen.

    Via landelijke werkgroepen, waarop Apeldoorn actief is aangehaakt, wordt met het Rijk gesproken over compensatie van deze kosten. Uitgangspunt is dat gemeenten 100% gecompenseerd worden. Reden ook waarom de genoemde kosten vooralsnog budgettair neutraal in de cijfers worden verwerkt. Daarbij benoemen wij wel het risico dat de landelijke compensatie uiteindelijk lager uitvalt dan nu verwacht.

    Belangrijk aandachtspunt is verder dat de Coronacrisis mogelijk ook tot positieve effecten leidt. Bijvoorbeeld omdat in deze periode, bij wegvallende zorg, blijkt dat gezinnen de problematiek zelf kunnen opvangen. Ook deze kant van de Corona-crisis maakt onderdeel uit van het uiteindelijke financiële effect dat daaruit zal volgen.
  3. Er is een eerste doorrekening gemaakt van de financiële effecten van de sluiting van De Hoenderloo Groep (DHG). Op basis van de bezetting per 1/1/2020 (39 jeugdigen) en het aandeel waarvoor Apeldoorn verantwoordelijk blijft (15), valt in 2021 een bedrag tussen € 2,5 miljoen en € 3,0 miljoen aan kosten weg. In hoeverre dit effect zich vertaalt in een structureel voordeel (lager tekort) op het budget Jeugdzorg, is van diverse factoren afhankelijk. Eén van die factoren is de hoogte van de rijksbijdrage die op basis van het woonplaatsbeginsel opnieuw verdeeld wordt. Daarnaast speelt uiteraard ook het (doorwerkende) effect van de Coronacrisis een rol, zowel op de hoogte van de zorgvraag als op het kunnen behalen van geplande ombuigingen. Daarmee moet het financiële effect van sluiting van DHG in breder perspectief worden bezien. Het goed in beeld brengen daarvan vraagt eerst meer inzicht in de werkelijke realisatie t/m april 2020, cijfers die niet eerder dan eind juni/begin juli volledig in beeld zijn en daarmee niet meer in deze Turap konden worden verwerkt.

Meerkosten Jeugdhulp Corona crisis : We houden rekening met € 341.000 euro aan meerkosten Jeugdhulp. Dit bedrag is gelijk aan de toegezegde rijksbijdrage in juni voor meerkosten Jeugdhulp.
PGB: Op het onderdeel PGB verwachten we op een raming van € 1,2 miljoen een voorlopig voordeel van € 0,1 miljoen.

Jeugdwet vervoer:   Op het onderdeel Jeugdwetvervoer verwachten we, zonder kostenbesparende maatregelen, een nadeel van € 0,5 miljoen. Voor de toelichting hierop zie taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken.
Bijlage matrix stand van zaken ombuigingen/maatregelen Jeugd (raming MPB 2020 en prognose 2020)

 

bedragen x € 1.000

Maatregelen 

MPB 2020

Prognose 2020

Toelichtingen

Boeteclausule bij laat factureren (8% bij te laat factureren)

                  450

               150

Door de corona crisis is het moment van  invoeren opgeschoven. De belangrijkste zorg is nu dat noodzakelijke hulp doorgang vindt. Hoewel we aandacht blijven geven aan een adequate bedrijfsvoering lijkt het opleggen van boetes nu van een ander belang.

Budgetplafond zorgaanbieders

              3.000

          3.000

We handhaven zolang er geen tekort aan bepaalde zorgvormen komt. De uitzonderingen op casusniveau brengen we maandelijks in beeld .

Effect Raamovereenkomst 2019

              1.000

          1.000

Dit effect is reeds gerealiseerd in 2019

 Afschalen van 20% indicaties individuele voorzieningen via CJG naar algemene voorzieningen & CJG4Kracht

              1.000

          1.000

Dit effect is reeds gerealiseerd in 2019.De POH jeugd worden nu weer steeds meer ingezet. Dat is minder gebeurd, of op afstand, tijdens de Corona piek. In die periode zijn alle verwijzingen via de huisarts terug gelopen en heeft ook het CJG minder aanmeldingen gehad.

 Uitbreiden van POH Jeugdhulp bij huisartsen van 33% naar 50%

                  700

               700

Dit effect is reeds gerealiseerd in 2019. Het is wel de vraag wat het effect is van de crisis op het werk van de POH-ers.

Wlz indicaties in plaats van maatwerk jeugdhulp

                    -30

                -30

Screening is met name een dossierscreening en loopt voor de cases die gestart waren door. Tijdelijk zijn geen nieuwe cases opgepakt. Beoogde besparing blijft waarschijnlijk voor alle jaren gelijk; zo rond de 150.000.

Regie op duurste zorgvragers

                 -100

                    -  

Deze actie ligt nu tijdelijk stil vanwege andere prioriteiten binnen de organisatie.

Grip krijgen op toewijzingen GI’s en scherper volgen OTS

                  100

                    -  

Deze actie loopt, na opstart hulpverlening, weer door. Het heeft door de crisis enige vertraging opgelopen. CJG kijkt met grootste GI-en (JBG, WSG en LDH) mee naar bepalingen.

Besparing PGB

                  200

               200

We zien afname in de kosten PGB

Totaal

              6.320

          6.020

 

Deze pagina is gebouwd op 08/20/2020 10:17:48 met de export van 08/20/2020 10:12:20