Milieu

Doelen, prestatie en nieuwe ontwikkelingen

1.2 Het gebruik van grondstoffen is in Apeldoorn met 25% verminderd

Prestaties

1.2.1 Monitoren van de effecten van het recycleplan ‘Recycleservice 2025.

Toelichting

In het eerste kwartaal van 2020 is het Recycleplan volledig uitgerold en is het omgekeerd inzamelen ook in het noordelijk deel van Apeldoorn geëffectueerd. Zoals wij al eerder aan u hebben gemeld is het omgekeerde inzamelen succesvol en verwachten wij in 2020 het tussendoel, namelijk 80 kg. restafval per huishouden te halen.

De doorrekening van de financiën in maart ten opzichte van de begroting 2020, is in juni geactualiseerd voor deze Turap.
Deze berekening geeft aan dat de afvalbegroting per saldo conform begroting loopt. Weliswaar is sprake van een aantal tegenvallers. Zo hebben we eerder gerapporteerd over de gestegen verwerkingskosten voor GFT en de lagere opbrengsten voor papier. Daar komt nu bij: hogere tonnages GFT en het vervallen van de opbrengst voor textiel. Daar staat echter tegenover een substantieel financieel voordeel op het PMD-dossier vanaf 1 april 2020.
Daarnaast speelt mee dat we een opwaartse trend zien in de totale hoeveelheid afval (mensen zijn in coronatijd meer thuis).
Nog niet afgedekte risico’s zijn: hogere verwerkingskosten recyclepleinen en nieuwe ontwikkelingen op het PMD-dossier (nieuwe afspraken vallen financieel zo gunstig uit (en dus ongunstig voor het verpakkend bedrijfsleven).

Deze ontwikkelingen hebben wij u ook gemeld in onze brief aan u van 18 juni 2020 over de servicelevels. Vooralsnog is er geen aanleiding om nadelen te melden ten opzichte van de begroting.

Bijsturingsmaatregelen

1.2.6 Onderzoeken en uitvoeren van pilots voor een afvalvrije binnenstad en afvalvrije evenementen.

Toelichting

We onderzoeken hoe ondernemers in de binnenstad hun afval gescheiden kunnen aanbieden en hoe het bedrijfsmatig afval zoveel mogelijk uit het straatbeeld verdwijnt. Daartoe voeren we een pilot op het Caterplein uit. Dit traject wordt i.v.m. corona na de zomer 2020 opgestart. Inmiddels is er een verkennende bureaustudie gedaan naar de huidige situatie op het Caterplein. Samen met de projectleider voor het Caterplein gaan we het traject oppakken, omdat de projectleider reeds een overlegstructuur heeft met Horecavereniging Caterplein waar wij graag bij aansluiten. De reeds bestaande overlegstructuur met Horecavereniging Caterplein gaat over het separate en grotere project om de openbare ruimte een kwaliteitsimpuls te geven. In november wordt uw raad een besluit voorgelegd over de kredietaanvraag voor deze kwaliteitsimpuls. Dit project staat los van de pilot. De uitkomst van de pilot op het Caterplein gaat ons inzichten geven voor de rest van de binnenstad.

Bijsturingsmaatregelen

N.v.t.

Nieuwe ontwikkelingen

Toelichting

Status

Deze pagina is gebouwd op 08/20/2020 10:17:48 met de export van 08/20/2020 10:12:20